Monday, February 09, 2015

[Review] Novel #DIAgnosis2 lebih mantap!




Assalamualaikum :)

Alhamdulillah, finally I got my hands on this book, #DIAgnosis2! 
Fatin dapat tau yang buku tu ada jual kat SACC Mall sempana Pesta Buku Selangor 2015.
Apa lagi, memang belilah, sebab tak perlu beli online, jimat $$$ postage, hehe..
Tengah cuti sem ni kan, paham2 je lah kan, muehehe :p


Bila sampai je SACC tu, kelam kabut cari booth deen print, takut benor kalau sold out!
Iyelah, buku tu dah cetakan ketiga dah, laku macam pisang goreng cheese panas tau! :P

See? Mana aku tak risau..
cc: IG whitecoateffect
Sampai je booth tu, kawan kata, "Tu ha, berlambak lagi kat rak tu, risau benor habis."
Hahaha, ok, alhamdulillah ada lagi, iyelah, kalau dari puncak alam datang kalau habis tak ke rugi? Buku lain dalam wishlist semua aku tak beli, tunggu dapat baucar buku, hehe ;)


Satu buku RM30, untuk 361 pages termasuk kulit buku. :)
Berbanding #DIAgnosis yang pertama, kali ni lebih tebal dan besar sedikit, dengan sumbangan karya dari tujuh orang doktor, iaitu Dr Anwar Fazal, Dr Azah, Dr Aizzat, Dr Fatin Liyana, Dr Beni Rusani, Dr Mafeitz dan Dr Mahyuddin.

Barisan penulis hebat DIAgnosis
Dalam novel DIAgnosis2 ni, karya Dr Anwar Fazal yang Fatin paling suka, Menanti Superman. Kisah Dr Adam Fauzi (AF) dan Farah Laila (FL) yang sweet! Nama watak tu kebetulan ke rekaan? ;)
"Cinta, jika bukan bermisikan syurga, nikmat bahagia tidak akan kekal lama" - Dr. AF.

Karya Dr Mahyuddin pulak, Fatin suka 'Tiada lagi syurga buatmu'. Tersentuh baca kisah ini. Kisah ibu yang pasrah dengan anak2 yang tidak menghiraukan ibu kerana mengikut kata isteri. Terus teringat mak kat rumah. Mak, rindu.. :')

Karya Dr Mafeitz, 'Genosid Direstui Dunia' membuatkan Fatin kagum baca semangat perjuangan Dr Abu Zafran yang membantu rakyat Palestin yang terlibat dengan peperangan. Ditambah pula pada bulan ramadan, Masha Allah, sungguh hebat dugaannya. Keadaan bertambah rumit apabila hospital turut dibom. Allahu..

Karya Dr. Fatin Liyana, Fatin tertarik dengan 'Antara Aurat dan Solat', kisah yang membuka mata kita tentang aurat vs solat. Dua2 sama penting, tapi yang mana satu perlu diutamakan? Dalam keadaan darurat? Semuanya dalam DIAgnosis2. By the way, bagi pembaca setia blog FL mesti perasan kisah 'Melawat' sama seperti entri di blog beliau :)

Karya Dr Azah, Fatin suka 'Bintang', kisah ibu yang perlu redha dengan anak tunggal yang menghidap leukimia, tambahan pula dia merupakan ibu tunggal yang kematian suami. Fatin kalau bab2 kisah mak ni cepat je tersentuh, mungkin dah ada naluri keibuan dalam diri? Ceh, status isteri pun takde, nak ibu pulak :p

Karya Dr Beni, I like to read 'A timeless story'. Walaupun cerita ni memang fiksyen, tapi seronok baca! Kisah 'Meet Dr Roy Izman' pun best jugak. ;) Btw, cerita Dr Beni ni ada 3 cerita dalam Bahasa Inggeris & 1 dalam Bahasa Melayu. Tapi english dia masih boleh difahami tanpa menggunakan bantuan kamus oxford korang ;)

Karya Dr Aizzat pulak Fatin suka 'Norad'. Dr Aizzat punya cerita ni kalau tak buat orang nak menangis tak sah, hehe.. Dulu dalam DIAgnosis satu kisah Sesingkat Waktu & Adrenaline. Tapi Fatin berjaya tahan air mata dari jatuh berlinangan, tapi mata berkaca lah :') Sebab masa tu baca dalam bas, control cool je lah kan :p Norad menceritakan Dr Umar yang tersepit dan buntu apabila isteri dan pesakit kritikal pada waktu yang sama. Kisah selanjutnya dalam DIAgnosis2.. :D

Secara keseluruhannya semua cerita BEST, rugi tak beli tau!
Congrats to all doctors! :)
Setiap kisah ada pengajarannya yang tersendiri. Bagi Fatin, kisah doktor2 ni memberi inspirasi dan mengingatkan kita yang kalau kita rasa susah, ada yang lagi susah dari kita. Macam Fatin, ambik optometri ni pun rasa macam susah nak score, tapi kalau medik lagilah susah. Sebab diorang kena belajar satu badan manusia, kalau optometri belajar tang mata ja, itu pun belajar macam dah separuh nyawa :')

Pengorbanan mereka untuk pesakit membuatkan diri rasa kagum dengan kesabaran dan penat lelah mereka. Masa mereka milik masyarakat bukan milik mereka sepenuhnya. By the way, cakap pasal mata, ni ada nak share sikit pasal mata dalam novel ni :)

About our eyes :)
Actually Fatin nak beli lambat sikit buku ni, sebab kot2 lah ada sesi bersama penulis ke kan, bolehlah mintak autograf & bergambar sekali. Tapi sebab risau habis sebab tu beli awal. Then, baca kat instagram ada sesi meet & greet penulis #DIAgnosis2, yeay! *bigclap*


Ahad lepas, berpeluang meet & greet penulis #DIAgnosis2 kecuali Dr AF & Dr FL. Takpelah, Fatin takde rezeki nak jumpa dengan kak paten.. Dr Azah, Dr Aizzat, Dr Beni Rusani, Dr Mafeitz dan Dr Mahyuddin, they are friendly!
With them :)
Dr Mahyuddin sempat tanya Fatin..

Dr M: Medical student ke?
Fatin : Taklah, optometri.
Dr M: UiTM? 
Fatin: Yup.
Dr M: Shah Alam?
Fatin: Tak, Puncak Alam. :)

Dr Azah pulak sangat lemah lembut orangnya, no wonder beliau adalah doktor kanak2, mesti semua budak suka kat dia :) Dia tanya dah baca #DIAgnosis ke belum. Fatin jawablah dah, and autograf semua penulis pun dah dapat sebab beli online dari Dr AF masa tu. Review #DIAgnosis yang pertama boleh usha kat SINI. :) Satu lagi untuk makluman, novel Prognosis takde kena mengena dengan novel DIAgnosis - sumber dari penerbit DIAgnosis2 (WhiteCoat).

Candid. Khusyuk tengok gambar dalam fon okay ke idok :P
Okay, I can see the 'doctors' handwriting' ;)
Dr AF & Dr. FL tak dapat datang sebab bertugas. Tapi insya Allah diorang akan hadir untuk Pesta Buku MPH Mac ini di PICC dan Pesta Buku Antarabangsa April ini. Jom! :D

Dr AF & Dr FL
cc: IG whitecoateffect
"Niat itu seperti surat. Salah alamat, salah sampai tempat" - Dr AF.

update 22 feb 2015:
korang boleh beli DIAgnosis2 kat website whitecoat di SINI.
BELI CEPAT SEBELUM SOLD OUT! :D

Nantikan sekuel DIAgnosis seterusnya iaitu #DIAgnosisApokalips :D

Latest update:
Meet & greet Penulis #DIAgnosis2 Dr AF & Dr FL sempena Grand Opening Rumoda Bangsar

2 comments: