Wednesday, December 25, 2013

1st time disengat tebuan




Semalam 1st time kena sengat dengan lebah.
Ouh sebelum tu, aku dengan confident cakap disengat lebah.
Entah aku dah letak mindset rupa lebah & tebuan dalam kepala sendiri.
Mana tahu binatang tu lebah, maybe tebuan?

Lepas google, baru aku dapat bezakan lebah dengan tebuan.
So mindset aku before this salah.
Actually aku try menafikan yang benda tu tebuan sebab setahu aku tebuan lagi bahaya dari lebah, takut nak terima kenyataan.
Fatin, fatin, kau ingat kau bunga yang kembang mekar sampai lebah nak sengat kau? Hahaha.


lebah 
tebuan
Lebah mempunyai segmen badan yang sedikit bulat dan berbulu berbanding tebuan yang mempunyai segmen badan yang lebih kecil dan tidak berbulu.

Lebah berwarna coklat dan mempunyai belang berwarna hitam manakala tebuan berwarna hitam dengan belang kuning terang.


Makanan lebah ialah nektar bunga manakala tebuan makan serangga kecil lain, buah ranum, minuman manis dan sisa makanan.

Pada waktu malam, lebah tidak tertarik pada cahaya manakala tebuan tertarik kepada cahaya.

(Kosmo!, Pusat Racun Negara USM)

Ok, sambung cerita.

Sebelum ni bilik aku dah banyak kali kena masuk tebuan. Maybe sebab tingkat 9, maybe sarangnya kat atas bumbung, maybe lah.. Tapi aku & roommate berjaya halau or bunuh tebuan yang masuk tu.






Tapi kali ni, aku kalah & berjaya disengat. Tebuan tu masuk bilik, aku & roommate halau tebuan tu. Then, tebuan tu hinggap kat tingkap roomate. Aku tolak tingkap keluar, then tutup langsir. Try tepuk2 langsir tu bagi tebuan tu blah dari tingkap tu. Aku intai dari tingkap aku, ada lagi, try tepuk langsir tu, bagi dia blah. Then, tengok dah takde. Ok, settle.

Tengah duk print notes, tetiba dengar rasa ada benda hinggap, tapi serangga kecik2, so just tepis. Then, tetiba ternampak kelibat tebuan kat seluar. Apa lagi, melompat-lompat lah kat situ, suruh roommate tepis, aku dah cuak & meronta-ronta kat situ. Then, aku keluar bilik. Roommate still 'berperang' dengan tebuan tu. Aku kat luar bilik dah rasa macam nak shuffle dah sebab kaki dah start sakit. Aku tak sangka aku kena sengat, aku ingat tebuan tadi just hinggap je. Sakit berdenyut-denyut. Aku makin cuak.

Roommate berjaya pukul & bawak keluar tebuan tu. Kaki aku sakit. Roommate ajak pergi jumpa Pegawai Pembangunan Pelajar (PPP). Dipendekkan cerita, aku dibawa oleh JPP kolej ke rumah PPP. Ada masalah pengangkutan, so tak dapat nak hantar ke klinik.

PPP tu suruh sapu cuka. Then, dia bagi ubat tahan sakit. Katanya before this ada 2 student kena sengat jugak. Then, tunggu sampai sakit hilang sebelum balik bilik. Tapi tak hilang jugak. Berdenyut-denyut. PPP bagi ais untuk tuam kat kaki. Letak ais, lega sikit. Ubat tahan sakit pun dia bagi.

Balik bilik, tuam ais & duk google apa yang perlu dibuat. Try tanya kawan2 kat fb jugak kot ada kawan yang ada pengalaman.

Okay, baru aku tau, lebah dan tebuan ni sengatan lain2.
Sengatan lebah itu ASID, tapi sengatan tebuan itu ALKALI.
Maka, kalau lebah asid, sapu ubat gigi untuk neutralise,
kalau tebuan alkali, sapu cuka untuk neutralkan.
Honestly aku ingat dua2 sama jenis -.-
Kat sekolah dulu dah belajar, tapi tak ingat, itulah belajar untuk exam je, hish.

So, betullah apa yang PPP buat kat aku, letak cuka makan kat tempat sengatan tebuan tu.

By the way, aku ada baca satu blog ni, katanya dia free2 je kena marah dengan doktor sebab sapu ubat gigi kat tempat sengatan tebuan. Boleh baca details kat blog INI.

Yang letakkan ais tu, tujuannya untuk membekukan tempat sengatan seterusnya menghalang racun itu merebak ke tempat tertentu. (sumber:kosmo)

Alhamdulillah, kaki aku tak menunjukkan tanda2 bengkak. Merah tu ada. Berdenyut-denyut pulak berterusan. Bila tak berdenyut relaks je, tapi bila sakit tu datang, mulalah rasa nak joget-joget.
Pagi ni tengok dah takde apa2, sakit pun dah hilang.

Kesimpulan dari pembacaan aku kat SINI, perkara yang perlu dibuat selepas disengat tebuan,
1) Letak ais atau air sejuk untuk bekukan tempat sengatan.
2) Bawa mangsa ke klinik dalam masa 2 jam sebelum racun itu merebak & bercampur dengan darah.

Apapun, semua yang terjadi ada hikmahnya. Sakit itu penghapus dosa-dosa kecil.
Dugaan waktu study week..
Bila aku baca artikel pasal orang maut akibat disengat tebuan, Ya Allah, takut sangat..

To my roommate, Farhah, thanks a lot for helping me.. Sorry ambik waktu study awak semalam, huhu..

p/s: 
Aku share ni sebab aku rasa penting pasal lebah vs tebuan ni, dan aku banyak baca blog orang untuk tahu pasal benda ni..

32 comments:

  1. seriesly ak pun baru tau bab lebah dan tebuan nie macam mana lepas baca blog nie.. nice info yang disharekan.. haha..

    nak cerita sedikit pengalaman kena sengat dgn tebuan.. masa sekolah menengah sewaktu nak pergi ke masjid smbhyg jumaat member2 ak yg nakal nie ternampak ad sarang tebuan yg besar lalu diorg pun gatal tangan untuk amik batu dan balik ke sarang tersebut..

    dgn tak semena2 ak pun terkena gigit cinta dari en tebuan di bibir.. pengalaman yang leh dikatakan manis gak sebab sebelum nie tak pernah kena lagi..

    nice info.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks 4 reading.. :) laa, kan org kata sarang tebuan jgn dijolok, bahaya..

      Delete
    2. salam,saya baru kene sengat tebuan semalam kat leher, sakit la jgak, tapi lps kne gigit tndakan spontan sya trus ambik air tin yg sejuk dlm peti ais tuam pada leher n mnum air 2 gelas..pstu di klinik cucuk... penig jugak kt kepala, kple pon jdi pnas maklumla kne leher dkat ngan kepale..klau x gi klinik cpat2 mau pegsan kot..Alhamdulillah dah ok tak bengkak cume leher sakit sikit2..

      Delete
    3. wsalam, alhamdulillah, get well soon :)

      Delete
  2. thanks tuk info...baru sy taw perbezaan sengatan lebah n tebuan :)
    kena sengat terus cri info psl ni...
    ~ngah rase agi denyutan ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih banyak2 di atas info diuploadkan. Very nice info...citenya begini...
      Dalam bulan puasa baru2 ni, saya biasanya membuat pembersihan sekitar kawasan rumah mulai jam 6.00, lepas penat bekerja, bersih alatan dan tunggu waktu berbuka.
      Pada jam 6.15 ptg saya bergerak ke buah pokok mempelam bg pruning dahan dan daun..cantas ketiga saya pada ranting pokok tersebut, saya terasa ada sesuatu dlm bentuk kelompok hinggap di kepala saya, saya terkejut lalu menyapu kepala saya dgn tangan...ya Allah berpuluh2 ekor tebuan rupanya, sapu punya sapu sempalah kena sengatan di kepala setelah lari dikejarnya lagi sampailah ke belakang rumah, masih ada seekor yg teruja nak menerkam lg..lalu saya bunuh dia.
      Dalam kesakitan itu, saya call isteri yg ketika itu ada atas rumah dan memberitahu apa yang berlaku..beliau buka pintu dapur dan melihat saya yg kena kurang lebih 20 sengatan...sakit teramat..wpb begitu saya google sentan tebuan..dan blog ini timbul lalu saya baca dan meminta isteri saya mgambil cuka dan melumur seluruh kawasan yg kena sengat..peha 2 sengatan..aras belakang 9 sengatan...selebihnya atas kepala...
      Anak mengajak saya ke klinik..pergi ke klinik, pegawai perubatan kata kena hospital besar sebab lebih drp 5 sengatan. .naik ambulance ke bahagian emergency...2 mlm dlm wad...
      Cuka yg dinyata dlm blog tersebut banyak mambantu saya....tqvm...

      Delete
    2. Letih mengarang cerita...maaf jika ada tersalah ejaan dan sebagainya...

      Delete
    3. sama2, semoga cepat sembuh hussin mat..

      Delete
  3. Petua yang menarik. Sengatan lebah juga boleh menyebabkan tindakbalas alahan dan anafilaksis iaitu tekanan darah menjadi rendah, sesak nafas, pening kepala, palpitasi dan koma. Oleh itu, bagi mereka yang disengat lebah dengan banyak atau pernah mempunyai sejarah alahan seperti lelah, sebaik-baiknya dapatkan rawatan daripada doktor secepat mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam doc,haritu sy Ade di sengat seekor tebuan di jari tangan saye..pada mula nya sy ingat hanya benkak Dan gatal2 biasa..jd sy x buat ap2 lah smpai benkak tu surut..tapi seminggu lepastu sy berasa gatal Dan bengkak kat tempat di sengat..ape yg patut sy but doc?

      Delete
    2. Assalam doc,haritu sy Ade di sengat seekor tebuan di jari tangan saye..pada mula nya sy ingat hanya benkak Dan gatal2 biasa..jd sy x buat ap2 lah smpai benkak tu surut..tapi seminggu lepastu sy berasa gatal Dan bengkak kat tempat di sengat..ape yg patut sy but doc?

      Delete
    3. Assalam doc,haritu sy Ade di sengat seekor tebuan di jari tangan saye..pada mula nya sy ingat hanya benkak Dan gatal2 biasa..jd sy x buat ap2 lah smpai benkak tu surut..tapi seminggu lepastu sy berasa gatal Dan bengkak kat tempat di sengat..ape yg patut sy but doc?

      Delete
    4. Assalam doc,haritu sy Ade di sengat seekor tebuan di jari tangan saye..pada mula nya sy ingat hanya benkak Dan gatal2 biasa..jd sy x buat ap2 lah smpai benkak tu surut..tapi seminggu lepastu sy berasa gatal Dan bengkak kat tempat di sengat..ape yg patut sy but doc?

      Delete
  4. Jd bla kena sengat mesti bawak p klinik kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsure, klu teruk or bengkak, boleh terus pergi.

      Delete
  5. kalau lpas kne sengat jadi demam and xsedap badan camne lak?

    ReplyDelete
  6. kalau lpas kne sengat jadi demam and xsedap badan camne lak?

    ReplyDelete
  7. tebuan pon ada jenis jugak..
    kalau kena tebuan tanah lagi dasyat kesan dia :)

    ReplyDelete
  8. tebuan pon ada jenis jugak..
    kalau kena tebuan tanah lagi dasyat kesan dia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah, alhamdulillah kena hari tu tak teruk :)

      Delete
  9. Tq awak... your post is my savior.

    ReplyDelete
  10. Nice info dear , baru taw gak tentang beza asid & alkali menatang nie . Siang td anak kena sengat dgn ntah, maybe lebah kot . Main kat tepi bunga tetiba teriak , hahahaha. Mana x kejotnye . Bengkak mmg bengkak , tp alhamdulillah kepas sapu gamat bengkak dah surut :')

    ReplyDelete
  11. saya baru kena memang sakit

    ReplyDelete
  12. Sengat lebah x begitu sakit mcm sengat tsbuan....teringat masa kecik di kg tahun 70an dulu ikut ayah halau lembu maduk ke kandang sebab dh ptg...kawasan tu semak...entah mcm mana lembu tu tersepak sarang tabusn kot..so yg menjadi mangsa saya dan ayahlah...lari pecutlah kami dua betanak menuju kearah kg yg ada rumah....tabuan terus mengejar sambil menyenagat di bhagian kepala...sebab dah sampai kws rumah kg...terus aje naik rumah terbuka dan tuan rumsh terkejutdan suruh masuk dalam kelambu!selah tabuan beredar,tuanrumah tolong cabutkan bisa yg tertanam dikulit kepala...rasanya ada 10 liang kepala saya disengat tabuan.tuan rumah hya mengambil tansh tahi cacing yg byk disekitar pokok pisang kg tu sebagai ubat.tahi cacibg tu ditampal pada setiap tempat yg di sengat!...pengalaman 50 tahun lalu meningatkan cintanyasaya dgnkg bukit pekan kampar perak.terima kasih keluarga pak arip yg menolong sayawaktu tu...ayah pulsk entah lagi kemana menyelamatkan diri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah banyaknya 10 liang kepala, alhamdulillah, dah ok, itu semua kenangan :)

      Delete
  13. Thanks info sis...br semalam kne 2 das tebuan...huhuhuu...mmg sedapppppp...

    ReplyDelete
  14. Thanks info sis...br semalam kne 2 das tebuan...huhuhuu...mmg sedapppppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2, sorry lmbt reply, mesti dah sembuh dah kan :)

      Delete