Thursday, March 03, 2016

Hidup sengsara tanpa jam tangan?




Assalamualaikum :)

Korang boleh tak hidup tanpa jam tangan?

Baru2 ni jam tangan aku ada problem. Hari tu jarum saat dia tercabut, tapi takpelah boleh je guna lagi kan, selagi ada jarum minit dan jam. Then, hari sabtu lepas aku tengok jarum minit pulak yang tercabut. Ini kes parah ni! Acano nak tau pukul berapa, tinggal jarum jam jo! T.T

Pukul berapa datuk harimau?
So lepas balik kerja aku pun hantar ke kedai jam biasa untuk pasangkan jarum. Masa tu kedai dah nak tutup. So, kena tinggalkan kat situ. Ahad kedai tutup. Isnin baru boleh ambik. Dengan hati tak rela meninggalkan jam tu kat kedai. Terasa janggal tanpa jam. Sengsara. Umpama tangan kiri aku hilang pasangannya, tak sempurna. Ceh kemain metafora ayat, hehe..Tapi itulah yang aku rasa. Asyik2 pandang pergelangan tangan, kosong. Tak tenteram hidup, umpama masa kau beku, tak bergerak, sebab tak tahu pukul berapa. Satu hal pulak kena tengok jam kat handphone.

Then hari isnin tu aku tunggu je orang kedai tu call. Dah malam tak call lagi. Aku pun call kedai.
Me: Saya ada hantar jam fossil untuk pasang jarum, dah siap ke?
She: Akak, jam akak tak boleh bukaklah, tak boleh pasang. Kena hantar kat fossil.
Me: Okay, thank you, nanti saya datang ambik.

Eeee, dia ni dah tau tak boleh pasang, call lah aku, ni biarkan aku tertunggu-tunggu. Kalau tak call tu berjanggutlah aku tunggu. -.- Aku pun pergi ambik and try kat dua kedai lain. Pun sama jugak jawapan dia. Kena hantar kat Fossil. Maka aku pun pakailah jam tu walaupun tinggal jarum jam tu sementara menunggu hari offday berikutnya.

So hari ni aku pergi ke Fossil kat Parkson Setapak Central. Staf tu kata kena pergi kat PJ. Dia bagi alamat. Idokler aku nak kena pergi PJ pulak.. Beli jam baru jelah.. Jam Fossil tu kakak aku beli kat US, waktu dia ada outstation kat sana, tapi mak aku bayar, hehe.. Dah setahun lebih dah jam ni. Tapi heran jugak, lasak sangat ke aku ni sampai dua jarum tercabut. Maka, aku pun usha website Swatch untuk tengok mana yang berkenan di hati dan selari dengan bajet aku.

By the way, sebelum ni aku pakai jam Swatch, hadiah daripada abang aku sempena kejayaan SPM 2009. Abang kandung ye, husnuzon please... tetiba :p Lepas result keluar, alhamdulillah, with flying colours, dia pun hadiahkan aku jam tu. Kakak sulung aku hadiahkan digital kamera, kakak kedua bagi MP4, mak ayah bagi duit. Untungnya jadi adik! ;) Aku pakai jam tu dari 2010 sampai 2015. Ada sekali tukar bateri, then lama kelaman tali dia putus. Boleh je nak tukar tali kan, tapi mak aku dah bagi jam baru masa tu, aku pakai jam Fossil ni, aku simpan jam lama dalam kotak balik. Tapi masa cuti sem, aku letak barang kat kolej, jam tu hilang! Barang2 lain ada, tapi dua jam aku hilang. Satu lagi jam bff aku bagi. Sedih giler weh.. T.T Nak buat macam mana, rezeki sampai situ je..

Jam yang setia dengan aku 2010-2015
So, aku dah terjatuh cinta dengan jam Swatch, memang harga mahal sikit (tapi ada brand lagi mahal aku tau) bagi aku tahan lama, so sangat berbaloi. Aku ni jenis suka pakai satu benda pada satu masa, sampailah benda tu rosak, baru beli baru. Nampak tak ciri2 setia pada yang satu tu? Ahaks :p

Bukan jam tangan je, handbag, kasut, cermin mata pun sama. So sebab tu aku pilih Swatch balik. Bukan aku nak kata jam Fossil tu tak bagus, tak, cuma aku ni yang ganas camana entah. Tapi maybe terjatuh kuat kot dulu, tapi aku tak tahu bila, tengok2 dah macam tu.

Lepas survey kat website Swatch, aku shortlist empat design yang berjaya menarik hati. Aku nak warna pink actually, tapi yang warna pink takde yang display sekali dengan haribulan dengan hari. Aku memang perlu tarikh dan haribulan tu.



At last, aku pilih Poppy Field! Tak dapat pink, merah mak ngah aku pun boleh hehe, senang nak tengok pukul berapa, hehe..



Salesgirl kat Swatch tu kata, "You suka warna pink ke? Takpe nanti next time boleh tukar tali warna pink." Eh tau-tau je akak ni aku lasak sampai tali jam putus dulu, eh tapi aku pakai 5 tahun okay! :D Thanks kepada akak tu sudi melayan aku dengan baik, sangat friendly, insya Allah akan datang lagi 5 tahun, haha, confident je tahan lima tahun kan, kalau hilang ke apa? Nauzubillahiminzalik, harapnya taklah. Takpun mana tau dapat jam hantaran ke, okay sudah tak payah berangan. :p

redeem jangan tak redeem
By the way, dengan pembelian jam tu dapat voucher Coffee Bean. Terus aku pergi redeem ice blended Coffee Bean. Yeay! Tak payah fikir nak beli apa kat KLCC ni, lagipun masa tu lunch hour, ramai giler orang, cam serabut je, lepas tu balik jelah rumah, buat apa lagi, kalau jalan2 kang habis duit gaji dalam sehari je :p Alhamdulillah inilah jam tangan pertama dari titik peluh seorang optometrist hehe.. :)

Bahagia tangan kiri aku dapat jam baru ;)
Akhir kata, aku memang tak boleh hidup tanpa jam. Sebab aku perlukan jam. Senang nak bajet masa. Macam aku, aku keluar pergi kerja paling lambat 10.10 pagi, dari situ aku dah bajet, kul 10 suku aku mesti sampai kat A, 10.20 pagi, aku dah sampai area B, sebelum atau jam 10.30 mesti sampai C. Baru tersusun jadual aku. Bila takde jam, aku merempit dengan gelisahnya untuk sampai ke kedai. Dan selalunya kedai pun tak bukak lagi. Mereputlah aku menunggu..

"A man with one watch knows what time it is, 
a man with two watches is never quite sure" - Lee Segal

So, anda pulak bagaimana, boleh hidup tanpa jam tangan?

Thanks for reading this entry :)

2 comments: