Thursday, August 28, 2014

Kandas atau lulus?

Kandas?
Bagi yang dah pernah ambik lesen biasa dengar perkataan kandas ni kan? 
Atau kata sinonimnya gagal aka fail

Ha ni entri nak share pengalaman ambik test JPJ motor (B2). Dulu lepas SPM dah selamat lulus test kereta dengan jayanya. Sekali test dah lulus. Tapi kes lesen motor ni amat perit untuk diceritakan.



Dulu waktu masa ambik lesen kereta beria tak nak ambik sekali dengan motor sebab tak nak digelar minah rempit. Apa kes entah mind set aku waktu tu hahaha :p

Sekarang ni memandangkan ada dua motor kat rumah, ayah dan adik punya, maka hati ini terbuka untuk belajar motor. Niat pada mulanya nak belajar motor sebab nak pergi praktikal kat HKL senang, tak payah naik kereta sebab susah nak parking. Tapi sampai ke sudah tak naik motor sebab tak lulus huhuhu *mata bergenang*

Waktu test JPJ motor, aku terkandas kat pusingan kon. Bahagian titi lepas alhamdulillah, walaupun titi tu tempat mengerikan untuk aku lalu. Tapi sampai kat kon, aku TERpress minyak TERlebih lalu kaki pun mencecah jalan lalu kandas. Banyak betul 'TER' nya, itulah alasan bila dah kandas. Sedih tak payah cerita, aku anggap takde rezeki je.

Sambung ujian bahagian 3 untuk jalan raya, alhamdulillah lulus. Makanya aku perlu repeat ujian bahagian 2 sebulan kemudian.

Bila tiba hari kejadian, dengan nervous dan takut mimpi ngeri terkandas, maka aku terkeluar dari titi. Okay kandas lagi. Aku kalau bab titi ni aku tak risau pasal jatuh titi, tapi lenih kepada masa 7 saat itu sendiri. Walaupun cikgu dah bagitau suruh kira seribu satu, seribu dua, ....seribu tujuh, aku tak boleh nak apply sebab mata duk fokus tengok titi plus bawak motor sambil tangan menggigil. 

Sampai kat atas menara minta result, tuan jpj tu cakap, "Dah kenapa boleh jatuh titi tu? Mula2 tadi dah okay dah.." Aku senyum kambing dan menjawab, "Saya risaukan masa, nanti kalau bawak laju, kurang 7 saat."

"Tak payah risau masa, tadi awak dah 8 minit kat atas titi tu, kalau awak press minyak terus pun dah lepas." Aku pun angguk je lah. Balik rumah tak tahan stress lalu melelapkan mata dengan linangan air mata. Masa rasa macam dah tak nak bawak motor, lantaklah nak give up. Baik aku bawak kereta yang sedia ada lesen yang sah. Tapi tu kes lain pulak, kes dah lama tak bawak dan kurang keberanian.

Hari ni, kali kedua repeat. Ahad lepas aku dah praktis kat litar. Cuba bina keyakinan diri dan set minda yang aku boleh lulus. Walaupun takut mimpi ngeri berulang lagi. 

Dan alhamdulillah, LULUS. Aku bersyukur sangat, ya Allah :)

Aku cakap kat mak saudara aku ni, lulus jugak akhirnya walaupun rugi RM200 sebab repeat dua kali. Dia kata, "Taklah, jangan cakap macam tu, tu semua pengalaman, dari situ kita tau mana silap kita." Kata-katanya buat aku terlupa yang setiap yang terjadi ada hikmahnya. Kata orang, "Gagal sekali tak bermakna gagal selamanya". Lagi seminggu dua bolehlah dapat lesen P. :)

Tadi lepas test jpj aku terus pergi pejabat pos renew lesen kereta yang bakal tamat 2 september ni. Dah alang2, off day hari ni, aku pergilah renew sebab nanti birthday, still praktikal kat hospital. Tak sempat dah nak renew lesen.

Masa zaman kanak2 ribena dulu, mati2 ingat sticker P utk Perempuan, sticker L utk Lelaki. Bila tengok banyak sticker P kat jalan raya, oh ramainya perempuan :p
Sekarang zaman muda belia baru faham maksud L dan P, hehehe..

p/s: Setiap orang ada kenangan test jpj masing2 kan? Kandas atau lulus? :D

No comments:

Post a Comment