Friday, March 09, 2012

Kali pertama ke Unit Kesihatan

Isnin lepas Fatin pergi ke Unit Kesihatan atau lebih dikenali sebagai UK. Fatin tak biasa panggil UK, biasa panggil klinik je.

Fatin telah diserang sakit tekak dan batuk sejak beberapa hari yang lalu. Nak telan air liur pun perit.. Biasanya, Fatin beli WOODS' peppermint lozenges untuk melegakan tekak. Tapi, penderitaan ini tidak dapat ditahan.

Fatin diserang sakit tekak dan batuk sejak beberapa hari yang lalu. Nak telan air liur pun perit.. Biasanya, Fatin beli Wood’s untuk melegakan tekak. Tapi, penderitaan ini tidak dapat ditahan, jadi Fatin pun pergi ke UK seorang diri. Bukan parah mana pun, nak suruh orang temankan.. Lagipun Fatin kan Atikah.. ;)

Btw, Fatin tak demam pun. Seingat Fatin, lepas dijangkiti demam denggi masa semasa berumur 10 tahun, Fatin jarang sangat demam atau lebih tepat lagi tak pernah demam. Maybe system imunisasi badan dah kuat.

Mungkin sebab Fatin pergi waktu petang, tak ramai orang. Fatin pergi ke kaunter. Petugas di kaunter tanya sama ada pelajar pernah datang atau tidak. Isi boring dan tunggu sehingga dipanggil.

Tunggu dalam 5 minit, doktor dah panggil. Doktor pulak sangat mesra. Perempuan.

Doktor: Nurfatin Atikah?

Fatin : Ya, saya.

Doktor: Sakit apa?

Fatin: Sakit tekak, batuk.

Doktor: Demam tak?

Fatin: Tak.

Doktor: (Ambil termometer dan letakkan bawah lidah Fatin) Letak bawah lidah ya..

Beberapa minit kemudian..

Doktor: (Ambil termometer) 37.2. OK, tak demam.

Lepas tu, tunggu di kaunter farmasi untuk ambil ubat. Fatin terkejut sebab dapat banyak ubat. Ubat batuk, ubat sakit tekak, vitamin C, panadol or paracetamol dan antibiotik. Fatin ingat dapat ubat batuk dan sakit tekak je.


Kini, kesihatan dah semakin baik. Alhamdulillah..

Mana taknya, minum air punyalah banyak. Sebelum ini mana suka minum air banyak2 ni.. hehe..

Akhir kata, Fatin teringat satu hadis qudsi,

“Bersabarlah dalam menghadapi penyakit. Sesungguhnya, penyakit itu penghapus dosa”.

Hadis ini ada tertera pada bungkusan ubat Klinik As-Sakinah di Gombak.

Insya-Allah.

Fatin sempat google untuk perkongsian bersama,

Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:

"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".


"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Sumber: I luv Islam

Untuk membaca selanjutnya, boleh klik DI SINI.

Thanks for viewing my blog! Don't forget to follow this blog.. :)

No comments:

Post a Comment