Friday, August 12, 2011

Pemeriksa kertas sambilan

Fatin kini bergelar pemeriksa kertas sambilan.. huhu.. Tak de lah sampai kertas UPSR, PMR orSPM.. Kertas ujian selaras je.. :)

Fatin tolong tanda kertas ujian selaras 2 science year 2.. Sambil2 tanda kertas, ada lah sikit rasa macam cikgu... Menanda dengan penuh perasaan...

Teringat kata-kata cikgu kat sekolah dulu, "Tulisan kena jaga, nanti pemeriksa senang nak tanda."

Tak semestinya kat sekolah, sampai masuk U pun tulisan kena jaga jugak.. Nanti pemeriksa mudah nak tanda. Semakin masuk tahap yang lebih tinggi, makin panjanglah esei yang akan 'dikeluarkan' masa exam.. Jadi tulisan perlu dijaga...

Bila dah jadi pemeriksa kertas sambilan ni, rasa bahagia je menanda kertas murid yang bertulisan cantik dan kemas... Pensel pulak hitam pekat dan jelas, tanpa kesan memadam yang tinggal. Tambah-tambah lagi dengan jawapan yang betul.. Memang seronok..

Antara tulisan yang kemas & markah yang tinggi

Tapi mungkin tak benar-benar feeling jadi cikgu macam mak, rasa seronok kejap aje...

Bila tengok mak tanda kertas dgn jawapan budak yang banyak betul, mak rasa gembira sebab murid tu faham apa yang mak ajar.. Itulah impian seorang guru, inginkan yang terbaik untuk anak didiknya.. Faham apa yang diajar, cemerlang dalam peperiksaan..

Di kesempatan ini, saya nak ucap terima kasih kepada semua guru & pensyarah yang pernah mencurahkan ilmu kepada saya, terutama sekali kepada mak saya... Hargailah jasa guru anda.. Tanpa didikan mereka, mungkin kita tak berjaya ke tahap ini... :)

Thanks for viewing my blog... :D

No comments:

Post a Comment